Nieuws & Tips

TENTOONSTELLINGEN  EN SCHILDERTIPS

t/m 13 januari 2019 Stadsmuseum Woerden: Gestel, schilders en drukkers
Zelfs de modernistische kunstenaar Leo Gestel (Woerden 1881-1941)  heeft nog onbe- kende kanten. Onderbelicht is bijvoorbeeld zijn relatie met de artistieke Brabantse tak van de familie en zijn commerciële werk in opdracht van drukkerij Gestel en Zoon in Eindhoven. Daarom is deze tentoonstelling gewijd aan Gestel’s reclamegrafiek dat voor een groot deel door drukkerij Gestel en Zoon gedrukt werd. Leo maakte affiches, adver- tenties en boekenleggers voor Philips, sigarettenfabrikanten en de Jaarbeurs in Utrecht.

Daarnaast is er vrij werk te zien van hem en zijn oom Dimmen – de artistiek leider van de drukkerij en ook kunstenaar – waarin typische plattelandsonderwerpen de hoofdrol spelen. Door Leo gemaakte ansichtkaarten geven een inkijkje in de goede band tussen hem en zijn Eindhovense familie.

Behalve Leo Gestel kwamen er ook andere kunstenaars in de drukkerij. Zo maakte Vincent van Gogh – die bevriend was met Dimmen – er in 1885 een litho gebaseerd op het beroemde schilderij De Aardappeleters. Een replica van de litho is te zien in de expositie. www.stadsmuseumwoerden.nl

5-10-2018 t/m 6-1-2019 Teylers Museum, Haarlem: Leonardo da Vinci, Expressie en Emotie
Op 2 mei 2019 is het vijfhonderd jaar geleden dat Da Vinci (1452-1519) overleed en wereldwijd zullen musea hem gedenken. Teylers Museum exposeert de tekeningen van Leonardo da Vinci, die van over de hele wereld komen, al vanaf oktober 2018. Maar liefst zo’n dertig tekeningen van de Italiaanse meester zullen er schitteren, naast werken van tijdgenoten. Deze tijdgenoten, als Sandro Botticelli en Filippo Lippi schilderden engel-achtige gezichten. Een ideaalbeeld, niet de werkelijkheid. Da Vinci vond dat kunstenaars de realiteit voor lief moesten nemen. Mensen wilde hij zien, geen machines. Mooi en lelijk, met karakter en emotie. www.teylersmuseum.nl

Gemeentemuseum Den Haag:  t/m 27 januari  Alexej von Jawlensky, Expressionisme en devotie

De Rus Alexej von Jawlensky (1864-1941) was een belangrijke kunstenaar met een artistieke carrière die uitzonderlijk te noemen is. Toch is hij niet zo beroemd geworden als zijn tijdgenoten en vrienden Kandinsky, Marc of Klee. Hij was als een leraar voor Kandinsky, Gabriele Münter en andere schilders van Der Blaue Reiter.
Juist daarom wil het Gemeentemuseum met deze tentoonstelling het grote publiek (opnieuw) laten kennismaken met het rijke oeuvre van deze virtuoze en bijzondere kunstenaar.
Kandinsky is beroemd om zijn theorieën over kunst, maar het was Jawlensky die de theorie als eerste vertaalde naar moderne expressieve schilderijen.

t/m 27 januari  Marc Mulders. Bloem en dier

Schilder, aquarellist, fotograaf en glazenier Marc Mulders, een van de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie, wordt dit jaar zestig.
Gemeentemuseum Den Haag grijpt deze gelegenheid aan om een dwarsdoorsnede van zijn oeuvre te laten zien. Binnen Mulders’ oeuvre is expressieve schilderkunst altijd belangrijk geweest en er spreekt een grote fascinatie uit voor de thema’s leven en dood. Die thema’s komen voornamelijk tot uitdrukking in zijn schilderijen van bloeiende en verwelkte bloemen, en levende en dode dieren.
“De laatste jaren heeft zijn werk een interessante ontwikkeling doorgemaakt”, licht directeur Benno Tempel toe. “Je ziet een steeds grotere toepassing van ornamentiek en je kunt goed zien dat hij ook is beïnvloed door niet-westerse kunst.”

t/m 3 maart  Glans en Geluk. Islamitische kunst in Nederland

Van vloeiende kalligrafie tot weelderige bloemenpracht, van geometrische sterpatronen tot oneindige arabesken en levensechte vogels en vissen.
Aan de hand van zo’n 300 voorwerpen presenteert de tentoonstelling Glans en Geluk de verbluffende ornamentiek van islamitische kunst uit de periode 900-1900. www.gemeentemuseum.nl

t/m 10 maart  Mondriaanhuis, Amersfoort: Reflectie – Herman Coppus

In twee zalen van het museum zijn van Herman Coppus (1955) papierreliëfs en sculpturen in glas en brons te zien. Een groot deel van het werk van hem bestaat uit geometrische vormen die zich in een vierkant of rechthoek herhalen tot een patroon. De strakke vormen ogen voor de haastige kijker misschien eenduidig, maar wie langer stilstaat bij zijn papierreliëfs, ziet een ingenieus en steeds veranderend spel van vorm en licht.
Hoewel Coppus zich in zijn kleurgebruik beperkt tot de primaire kleuren en zwart en wit, laten zijn werken door reflectie en schaduwwerking vanuit verschillende standpunten een verrassend rijk palet van steeds wisselende kleurschakeringen zien.
Coppus laat zich in zijn werk vooral inspireren door het constructivisme uit de vorige eeuw. Hij heeft daarin een geheel eigen beeldtaal weten te ontwikkelen met een uitgesproken aandacht voor kleur, ritme en lichtwerking. www.mondriaanhuis.nl

Irene de Jager

Kleurenleer en echte verf.

Zodra we leren schilderen komt de kleurencirkel op de proppen en leren we wat er allemaal gebeurt als je die drie hoofdkleuren gaat mixen.
Eigenlijk is dat niet helemaal eerlijk.

Vol goede moed neem je een rode, gele en blauwe klodder verf en gaat kijken hoe mengsels er uitzien. Je schrijft het op je onervarenheid dat er vaak veel te weinig van klopt, je zoekt naar die ene rode, gele en blauwe tube die je redelijke resultaten geven. Maar welke rode of blauwe wordt nu bedoeld in de kleurencirkel.
De hoofdkleuren rood geel en blauw van onze theoretische kleurencirkel, waar we mee begonnen, bestaan in de natuur helemaal niet.

>Lees hier het hele artikel: Kleurenleer en echte verf

Vastzittende doppen op tubes.

Mijn regelmatige ergernis bij het openen van verftubes stak ook dit keer weer de kop op.

>Lees hier het hele artikel: Vastzittende doppen op tubes

Potlood slijpen (dus ook kleurpotloden).

>Lees het artikel: Potlood slijpen

Pastelperikelen…….

Een onderdeel van het werken met pastel is de menging van kleuren.
Oppervlakkig beschouwd komt het er op neer dat je met meerdere pastels achtereenvolgens verschillende kleuren op een bepaalde plaats aanbrengt en dat je door menging van de afgesleten partikeltjes een zekere kleur hoopt te bereiken. Of je de juiste pastels genomen hebt is natuurlijk afhankelijk van je gevoel voor de kleuren en de ervaring er mee. Ook de volgorde van de aangebrachte kleuren heeft invloed op de bereikte eindkleur.

>Lees hier het hele artikel: Pastelperikelen

>Lees het artikel: pastel en papier

>Lees het artikel: Pentekenperikelen